Weblogberichten
-
‘Wij zijn allemaal Joden’
De Amerikaanse sergeant-majoor Roddie Edmonds kwam tijdens de oorlog als krijgsgevangene in Duitsland terecht. Daar redde hij zijn Joodse soldaten met de woorden: “Wij zijn allemaal Joden.” Dit is zijn verhaal.
-
Maak kennis met 10 jonge Israëlische gelovigen
In het boek ‘10 Joden, 1 Messias’ maken we kennis met 10 jonge Israëlische gelovigen in de Heere Jezus. Hun getuigenissen laten zien met welke uitdagingen deze jongeren te maken hebben, maar elk verhaal schetst ook achtergronden over de Israëlische maatschappij. Een interview met auteur Jacqueline Looman.
-
Hij kwam om vrucht te zoeken
Zowel Mattheüs, Markus als Lukas beschrijven de geschiedenis die we kennen als de tempelreiniging. In deze studie staan we stil bij Markus’ beschrijving. Hij noemt een aantal details die de andere evangelisten weglaten.
-
De Bergrede en de Sinaï
De Bergrede is misschien wel de bekendste redevoering van de Heere Jezus. Net zoals de rest van de Bijbel bevat het gedeelte diverse lagen en verwijzingen. In deze studie staan we stil bij de verbanden met de Sinaï, de Thora en de woestijnperiode.
-
Typologie, schaduwen en andere beelden
Het woord typologie vinden we niet letterlijk in de Bijbel. Het is afgeleid van het Griekse woord ‘tupos’. Op meerdere plekken in het Nieuwe Testament vinden we dit woord terug. Zo schrijft Paulus: “Toch heeft de dood geregeerd van Adam tot Mozes toe, ook over hen die niet gezondigd hadden met eenzelfde overtreding als Adam, die een voorbeeld [tupos] is van Hem Die komen zou” (Rom. 5:14). Adam was dus een beeld, een type van de Heere Jezus.
-
Wat zegt de Heere Jezus over de eindtijd (Mattheüs 24)
In Mattheüs 24 gaat de Heere Jezus uitgebreid in op de laatste dagen en welke gebeurtenissen er zullen plaatsvinden voordat Hij terugkomt. Hij spreekt ook over ‘besmettelijke ziekten’. Heeft Hij het hier al over het coronavirus? Tijdens de conferentie gaan we vers voor vers door de eindtijdrede van de Heere Jezus. We kijken naar de context van het Mattheüsevangelie, maar ook naar de huidige ontwikkelingen en naar wat er nog komen gaat. Natuurlijk houden we daarbij ook rekening met de Joodse context in de Bijbel, en kijken we ook naar de ontwikkelingen in het Midden-Oosten.
-
Nieuwe generatie gelooft niet in vaste kaders
Als ik in gemeenten vertel over de bijbelverspreiding merk ik dat veel christenen een verkeerd beeld hebben van het Joodse volk. Zo denken mensen vaak dat alle Joden religieus zijn. Maar klopt dit beeld wel? Met name de nieuwe generatie Joden kijkt heel anders aan tegen geloven.
-
Profetie en tijd
Een van de dingen die het bestuderen van Bijbelse profetieën ingewikkeld maakt, is het begrip tijd. Profetieën over de toekomst staan regelmatig in de verleden of de tegenwoordige tijd. Andere keren slaat een profetie binnen een zin honderden jaren over of lijkt hij twee keer vervuld te worden. Hoe moet je daarmee omgaan?
-
Moeten we de Bijbel letterlijk nemen?
Na afloop van een lezing voor studenten over de toekomst van Israël vanuit Zacharia 12-14 vroeg iemand of die hoofdstukken niet geestelijk zijn bedoeld. Een goede vraag: Moeten we de Bijbel letterlijk nemen?
-
De Waarheid en de algoritmes
Ingrijpende gebeurtenissen in de wereld zijn een goede voedingsbodem voor een wildgroei aan theorieën. Vaak is het moeilijk te achterhalen wat waar is en wat niet. Men gaat op zoek naar informatie. Soms in de Bijbel, soms in andere bronnen.
- Vorige pagina
- 1
- 2
- 3
- Volgende pagina