Weblogberichten
-
Hij die komt in zijn eigen naam (dl. 2)
“Als een ander komt, in zijn eigen naam, die zult u aannemen”, zegt de Heere Jezus in Johannes 5, vers 43. Het moeten pijnlijke woorden voor Hem zijn geweest. Hij kwam immers in de Naam van Zijn Vader om Zijn volk te verlossen. Ons verdiepen in de antichrist is geen fijne bezigheid. Toch moeten we er kennis van nemen om tot een beter inzicht te komen in wat de wereld nog te wachten staat. Ik adviseer u om de genoemde Bijbelteksten erbij te pakken, zodat de verbanden duidelijk worden.
-
Hij die komt in zijn eigen naam (dl. 1)
“Als een ander komt, in zijn eigen naam, die zult u aannemen”, voorzegt de Heere Jezus in Johannes 5:43. Het moeten pijnlijke woorden voor Hem zijn geweest. Hij kwam immers in de Naam van Zijn Vader om Zijn volk te verlossen. Ons verdiepen in een persoon die bekend staat als de antichrist is geen fijne bezigheid. Toch moeten we er kennis van nemen als we tot een beter inzicht willen komen in wat de wereld nog te wachten staat. Ik wil dit in twee studies doen en adviseer u om de genoemde Schriftplaatsen op te zoeken, zodat de verbanden duidelijk worden.
-
Toe Bisjwat, vandaag en in de toekomst
Op de 17e van deze maand viert de Joodse gemeenschap Toe Bisjwat, ook wel bekend als Chag La'ielanot, het bomenfeest. Terwijl in de maand januari Europa nog volop in de ban van de winter verkeert, begint in Israël de natuur te ontwaken. Openspringende boomknoppen getuigen van nieuw leven en kondigen het nieuwe zomerseizoen aan. Vandaar dat de Misjna1 spreekt over Rosj Hasjana La'ielanot, het nieuwjaar voor de bomen.
-
Petrus' toespraken tot zijn volksgenoten
In deze studie kijken we hoe de toespraken van Petrus in Handelingen 2 en 3 elkaar aanvullen en de voorwaarde onthullen voor de wederkomst van Israëls Messias en Zijn rijk op aarde.
-
De Bergrede en de Sinaï
De Bergrede is misschien wel de bekendste redevoering van de Heere Jezus. Net zoals de rest van de Bijbel bevat het gedeelte diverse lagen en verwijzingen. In deze studie staan we stil bij de verbanden met de Sinaï, de Thora en de woestijnperiode.
-
Joodse uitleggingen over de lijdende Messias
In de Joodse geschriften stammend van voor de jaartelling tot aan het jaar 1000 na Chr. komen we twee verschillende Messiassen tegen, een lijdende Messias en een zegevierende Messias. De eerste Messias is een priester, de afstammeling van Jozef, de oudste zoon van Rachel. Volgens sommige uitleggers zal hij oorlog voeren met de vijanden van Israël, maar lijden en uiteindelijk zelfs sterven (en volgens sommige bronnen ook weer opstaan uit de dood). De tweede is de overwinnende Messias, de zoon en afstammeling van koning David, die eenmaal ook zelf als koning over de wereld zal heersen in Jeruzalem.
Lees meer over "Joodse uitleggingen over de lijdende Messias"
-
Het Jobslijden van Israël
Job is hét Bijbelboek waarin de vraag rond het menselijk lijden centraal staat. Het boek kan op verschillende manieren worden verklaard. In de eerste plaats vinden wij erin beschreven hoe de historische figuur Job omging met het lijden dat hem trof. Vanuit de uitleg hierover kunnen wij vervolgens leren hoe wij tegen lijden kunnen aankijken. Beide onderwerpen zijn terug te vinden in mijn boek Omgaan met tegenslag.
Maar er zijn ook nog andere toepassingen mogelijk, namelijk dat Job een beeld (type) is van zowel Israël als de Heere Jezus. In dit artikel gaan wij na in hoeverre wij in Job een beeld van Israël herkennen. Daarbij ontkomen wij er niet aan om ook een link naar de Heere Jezus te leggen.
-
Typologie, schaduwen en andere beelden
Het woord typologie vinden we niet letterlijk in de Bijbel. Het is afgeleid van het Griekse woord ‘tupos’. Op meerdere plekken in het Nieuwe Testament vinden we dit woord terug. Zo schrijft Paulus: “Toch heeft de dood geregeerd van Adam tot Mozes toe, ook over hen die niet gezondigd hadden met eenzelfde overtreding als Adam, die een voorbeeld [tupos] is van Hem Die komen zou” (Rom. 5:14). Adam was dus een beeld, een type van de Heere Jezus.
-
Haggaï’s profetie over Gods tempel en heerlijkheid
Het boek Haggaï behoort tot de zogenoemde twaalf kleine profeten. Samen met Zacharia en Maleachi trad Haggaï op na de Babylonische ballingschap. Het boek telt ongeveer zeshonderd woorden en beslaat slechts een periode van vijftien weken1. Maar met zijn boodschap zette hij zijn tijdgenoten aan tot de herbouw van de tempel en bemoedigde hij hen met vergezichten van de nieuwe tempel en Gods heerlijkheid in het Messiaanse rijk.
Lees meer over "Haggaï’s profetie over Gods tempel en heerlijkheid"
- Vorige pagina
- 1
- 2
- 3
- 4
- ...
- 12
- Volgende pagina