Kennisbank

Weblogberichten

  1. Land van thuiskomen

    Christian Stier - 2 november 2020

    Wie de geschiedenis van het Joodse volk bestudeert, weet dat Israël een land van komen en gaan is. Tot driemaal toe heeft het volk haar land moeten verlaten, eerst onder de Assyriërs en Babyloniërs en later onder de Romeinen (70 na Chr.). Na tweeduizend jaar onder de volken te hebben geleefd, kwam er in 1948 deels een einde aan de diaspora en werd Israël opnieuw een land van komen. Is dit het begin van het door God beloofde herstel van ‘de vervallen hut van David’? (Amos 9:11; Hand. 15:16).

    Lees meer over "Land van thuiskomen"

  2. Lag Ba’omer (33ste van de Omertijd)

    Redactie - 2 november 2020

    Lag Ba’omer valt op 15 Ijar, dag 33 van de omertijd. De omertijd is de periode tussen Pesach en Sjavoeot en is een rouwperiode. In deze periode zijn door de eeuwen heen veel Joden slachtoffer geworden van vervolgingen, maar ook onderlinge verdeeldheid heeft - zo erkent men – vaak tot verdrietige situaties geleid.

    Lees meer over "Lag Ba’omer (33ste van de Omertijd)"

  3. Kerstavond in de synagoge

    David van Wijck - 2 november 2020

    Kerst is een feest waar de Joodse gemeenschap zich over het algemeen verre van houdt. Begrijpelijk. Toch zijn er ultraorthodoxe Joden die ieder jaar op kerstavond samenkomen. Het gaat om de traditie van Nittelnacht.

    Lees meer over "Kerstavond in de synagoge"

  4. Kaleb - van duisternis naar licht

    Bastin Romijn - 2 november 2020

    De reis van het volk Israël vanuit Egypte naar Kanaän is een van de bekendste geschiedenissen in Gods Woord. Na de bevrijding uit de macht van Egypte en een langdurig verblijf bij Sinaï trekt het volk richting Kanaän. Aangekomen in de woestijn Paran, bij Kades (Num. 12:16; 13:26), stuurt Jozua twaalf verkenners op pad (Num. 13-14).

    Lees meer over "Kaleb - van duisternis naar licht"

  5. Kabbala: populair, maar geen neutraal terrein

    Sergey Dariy - 2 november 2020

    Dat Kabbala geen neutraal terrein is, mag als bekend beschouwd worden. Maar wat zijn eigenlijk de achtergronden van dit religieus filosofisch systeem? “De verborgen dingen zijn voor de HEERE, onze God, maar de geopenbaarde dingen zijn voor ons en onze kinderen, tot in eeuwigheid, om al de woorden van deze wet te doen” (Deut. 29:29).

    Lees meer over "Kabbala: populair, maar geen neutraal terrein"

  6. Kaarsen en kandelaars

    Alfred Esch - 2 november 2020

    Wie ooit voor de Knesset in Jeruzalem stond, herinnert zich ongetwijfeld die enorme bronzen kandelaar, met op de zeven armen de geschiedenis van het Joodse volk in reliëfs weer-gegeven: de Menora, het symbool van Israël bij uitstek.

    Lees meer over "Kaarsen en kandelaars"

  7. Jozef en zijn broeders

    Arno Gaebelein (1861-1945) - 2 november 2020

    Genesis beschrijft de geschiedenis van Abraham; de vader van het Joodse volk en de aartsvader van alle ware gelovigen. Zijn zaad is als het zand aan de oever van de zee (een verwijzing naar zijn vleselijke nakomelingschap), terwijl zijn geestelijke kinderen zo talrijk zijn als de sterren des hemels.
    Toch zijn de meeste hoofdstukken van Genesis niet aan Abraham, maar aan Jozef gewijd.

    Lees meer over "Jozef en zijn broeders"

  8. Joodser dan ooit

    David van Wijck - 2 november 2020

    “Mijn verhaal is niet heel spectaculair hoor”, verontschuldigt Ronny Bettelheim zich als we aan het interview beginnen.

    Lees meer over "Joodser dan ooit"

  9. Joodse pianist vindt rust bij Jezus

    Redactie - 2 november 2020

    Benjamin Hersh, een Joodse pianist, componist en evangelist, is onlangs geïnterviewd door de gepensioneerde CWI Field Worker David Bond op een Joodse Awareness Day gehouden in de Kenist Evangelical Church. Benjamin vertelde hoe zijn leven is veranderd toen hij tot geloof in Jezus kwam en welke invloed dit had op hem als Jood zijnde.

    Lees meer over "Joodse pianist vindt rust bij Jezus"

  10. Joodse identiteit en christelijke identiteit

    Pieter A. Siebesma - 2 november 2020

    Orthodoxe Joden moeten niets hebben van Joden die christen zijn (geworden). Illustratief is het volksgeloof dat vroeger onder Oost-Europese Joden voorkwam. Namelijk dat er een speciale plek is in de hel voor Joodse ouders waarvan een of meerdere kinderen zich hadden laten dopen. Het was (en is) soms gemakkelijker voor hen om te accepteren dat hun kinderen atheïst worden dan christen.

    Lees meer over "Joodse identiteit en christelijke identiteit"

Sluiten