Weblogberichten
-
Maarten Luther en antisemitisme
“Een vaste burcht is onze God, een toevlucht voor de Zijnen” en “Waar je een echte Jood ziet, kun je met een goed geweten een kruis slaan en openlijk naar waarheid zeggen: daar gaat de duivel in eigen persoon”. Twee teksten, geschreven door één en dezelfde man: de grote reformator Maarten Luther (1483-1546). De rabbijnen Evers en Ten Brink vinden de Nederlandse herdenking van 500 jaar Reformatie een mooie gelegenheid om het antisemitisme van Luther te veroordelen.
-
Kerstavond in de synagoge
Kerst is een feest waar de Joodse gemeenschap zich over het algemeen verre van houdt. Begrijpelijk. Toch zijn er ultraorthodoxe Joden die ieder jaar op kerstavond samenkomen. Het gaat om de traditie van Nittelnacht.
-
Kabbala: populair, maar geen neutraal terrein
Dat Kabbala geen neutraal terrein is, mag als bekend beschouwd worden. Maar wat zijn eigenlijk de achtergronden van dit religieus filosofisch systeem? “De verborgen dingen zijn voor de HEERE, onze God, maar de geopenbaarde dingen zijn voor ons en onze kinderen, tot in eeuwigheid, om al de woorden van deze wet te doen” (Deut. 29:29).
Lees meer over "Kabbala: populair, maar geen neutraal terrein"
-
Jozef en zijn broeders
Genesis beschrijft de geschiedenis van Abraham; de vader van het Joodse volk en de aartsvader van alle ware gelovigen. Zijn zaad is als het zand aan de oever van de zee (een verwijzing naar zijn vleselijke nakomelingschap), terwijl zijn geestelijke kinderen zo talrijk zijn als de sterren des hemels.
Toch zijn de meeste hoofdstukken van Genesis niet aan Abraham, maar aan Jozef gewijd. -
Joodse identiteit en christelijke identiteit
Orthodoxe Joden moeten niets hebben van Joden die christen zijn (geworden). Illustratief is het volksgeloof dat vroeger onder Oost-Europese Joden voorkwam. Namelijk dat er een speciale plek is in de hel voor Joodse ouders waarvan een of meerdere kinderen zich hadden laten dopen. Het was (en is) soms gemakkelijker voor hen om te accepteren dat hun kinderen atheïst worden dan christen.
Lees meer over "Joodse identiteit en christelijke identiteit"
-
Jeruzalem, hoofdstad van Israël
Gedurende tientallen jaren was Israël het grote probleem in het Midden-Oosten. Dat was tenminste het overheersende geluid, niet alleen in de Arabische en de moslimwereld, maar ook onder westerse politici en media. Wat er ook aan ellende plaatsvond in het Midden-Oosten, het was altijd de schuld van Israël en van de Amerikanen.
-
Hoe verloren zijn de ‘verloren 10 stammen’?
Over de 10 stammen van Israël, die in de Assyrische ballingschap terecht kwamen, doen heel wat theorieën de ronde. Ze worden aangeduid als ‘de verloren 10 stammen’, maar hoe verloren zijn ze eigenlijk en maakt het Nieuwe Testament onderscheid tussen de begrippen ‘Joden’, als aanduiding voor de twee stammen en ‘Israël’ als aanduiding voor de tien stammen? Een studie van de bekende Joodse bijbelleraar David Baron (1857-1926).
Lees meer over "Hoe verloren zijn de ‘verloren 10 stammen’?"
-
Hoe religieus is Israël?
Soms krijgen we van medegelovigen verbaasde reacties op de bijbelverspreiding. Zeker als het de Tenach betreft.
-
Hoe heilig is de Klaagmuur?
Een van de meest populaire bezienswaardigheden in Jeruzalem is wel de Klaagmuur. In Israël wordt deze plek ‘Hakotel hama’arawi’, de Westelijke Muur, genoemd. Vandaag functioneert het plein ervoor als een openluchtsynagoge. Maar hoelang bestaat de gewoonte al om hier te bidden en waarom is deze plek zo heilig?
-
Het messianisme van Menachem Mendel Schneerson
De controverse rond de Messiaanse ideeën van de Lubavitcher Chabad Chassidiem heeft de laatste twintig jaar veel aandacht getrokken. Wie de beweging wat nader onderzoekt, ontdekt ook snel waarom.
Lees meer over "Het messianisme van Menachem Mendel Schneerson"
- Vorige pagina
- 1
- ...
- 3
- 4
- 5
- ...
- 9
- Volgende pagina